יום שבת, 11 בינואר 2014

מורדים

מורדים – ורוניקה רות
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 412 עמ'
הספר נכתב בשנת 2012, תורגם לעברית בשנת 2013.



"כמו חיית פרא, האמת חזקה מכדי שאפשר יהיה להשאיר אותה כלואה."
ספר שני בטרילוגית המפוצלים. זוהי טרילוגית דיסטופיה, כלומר סוגה ספרותית המתארת עתיד שהוא ההפך מאוטופיה, עתיד מרוחק וקודר שבו בדרך כלל שלטון דיקטטורי. המציאות השלילית מעוררת אותנו הקוראים לשים לב למגמות הקיימות בהווה שלנו, העלולות להוביל לעתיד כזה, ראו לדוגמא את 1984 של אורוול, או "בעל זבוב" של גולדינג.
בספר הראשון, מפוצלים, ביאטריס שגדלה בפלג הקרבה עצמית בשיקגו הבדיונית, עברה בגיל הבחירה, גיל 16, לפלג אומץ לב ושינתה את שמה לטריס. לקראת סיום תקופת המועמדות שלה בפלג החדש, מתחילה להתעורר תסיסה בפלגים השונים, מאבקים הולכים וגוברים בין הפלגים המובילים למלחמה ולזוועות.
טריס היא מפוצלת, כלומר מתאימה ליותר מפלג אחד, למעשה לשלושה מתוך החמישה שמרכיבים את העיר, ולכן מסוגלת לראות את הדברים באופן שונה מרוב חבריה. היא אינה מושפעת מהסימולציות שמשליטות את רצונה של מנהיגת פלג אוריינות על רוב האנשים. בספר השני טריס תצטרך להמשיך להתמודד עם המלחמה בין הפלגים והסכנה הגוברת לחייה, היא תצטרך לחיות עם האשמה בעקבות מעשים שנאלצה לעשות במהלך המלחמה, עם החלטות שקיבלה ותוצאותיהן. טריס מתקשה להתמודד עם אובדנם של חברים אהובים ושל הוריה. היא לומדת לדעת שהאנשים שסביבה, אך בעיקר מנהיגי הפלגים, אוחזים בסודות מסוכנים, כשחלק מהמנהיגים מוכנים להקריב את חייהם עבור גילוי הסודות, בה במידה שחלק אחר מהמנהיגים מוכנים להרוג כדי להשאיר את הסודות חבויים. זהו ספר של תהליך התבגרות כואבת, נואשת, של התמודדות עם בחירות ששונות מאלו שבחרו הוריך, של הגילוי שבני אדם הם יצורים מורכבים, שהטוב והרע אינם מחולקים באופן סכמטי, ברור ומסודר, שכל אדם מכיל בתוכו יכולות ועוצמות ובו בזמן את האפשרות לעשות דברים נוראים לאחרים ולעצמו. בסוף הספר, סודות יתגלו וטריס תגלה על עצמה דברים מפתיעים.

יש סיבה טובה לחכות לתרגום של הספר השלישי בטרילוגיה נאמנים, שטרם תורגם לעברית.

יום שישי, 3 בינואר 2014

מפוצלים

מפוצלים – ורוניקה רות
הוצאת הקיבוץ המאוחד, 394 עמ'.




הראשון מתוך טרילוגיה.
בשיקגו בדיונית החברה מחולקת לחמישה פלגים, שכל אחד מוקדש לערך מסוים שאותו הוא מטפח: כנות, אומץ לב, הקרבה עצמית, ידידות, אוריינות. הרעיון המקורי היה בחיפוש אחר הדרך לתקן את הפגם שגרם למלחמה. כל קבוצת אנשים סברה שהמלחמה האיומה נבעה מאיזו שהיא מגרעת, ונוצרו חמישה פלגים שמיועדים לתקן את התקלות האלו. אנוכיות- שתתוקן על ידי פלג הקרבה עצמית, פחדנות- שתתוקן על ידי פלג אומץ לב, שקרנות- שתתוקן על ידי פלג כנות, יריבות- שתתוקן על ידי פלג ידידות, ובורות שתתוקן על ידי פלג אוריינות.
בכל שנה, כל בני השש עשרה עוברים מבחני התאמה שבוחנים לאיזה פלג הם מתאימים, וביום הבחירה הם צריכים לבחור בפלג שאליו הם רוצים להשתייך. הם לא יפגשו כמעט אנשים מפלגים אחרים, כך שאם הפלג שבו בחרו איננו הפלג שהוריהם משתייכים אליו, הם נקראים עריקים, ולמעשה נפרדים מהוריהם.
ביאטריס מגלה להפתעתה במהלך מבחן ההתאמה, שהיא מתאימה ליותר מפלג אחד, לשלושה, וזה, מסתבר, דבר ממש לא טוב. זה נקרא להיות 'מפוצל', ועליה לשמור על כך בסוד לכל חייה כיון שהמידע הזה עלול לסכן אותה. ביאטריס בוחרת בפלג אומץ לב, עוברת את תקופת ההתנסות והלימוד הקשים מאד שעוברים המועמדים. במהלך התקופה היא מתחילה להבין, שכל אחד מהפלגים הלך קצת רחוק מדי, הקצין. העקרון של אומץ לב שמדרבן אדם לעמוד לצידו של הזולת ולהגן עליו, הפך לתוקפנות ואכזריות. העיקרון של חתירה לידע ולתחכום כדי שאלה יסייעו לאנשים לעשות מעשים טובים, הפך לרדיפה חמדנית אחר הידע כדי לרכוש כוח. הקונפליקט לא מאחר להגיע, ולא אספר את ההמשך.
הספר מסופר טוב, מרתק, נקרא בשטף, אבל כמו כל ספר פנטסיה, או דיסטופיה, לא שוכח להציב מראה של החברה האנושית, על כוונותיה הטובות ועל היצרים האפלים המפעילים אותה.

מומלץ בחום.

הספר השני בסדרה: מורדים