יום ראשון, 29 באוקטובר 2017

מדרש בסוד הפכים

מדרש בסוד הפכים, זהות מוסרית עברית – יהודה ליאון אשכנזי (מניטו)
הוצאת ידיעות אחרונות ספרי חמד, 261 עמ'

הספר מכיל 13 שיעורים המכונסים בארבעה שערים, תורגם ונערך על ידי הנכד איתי אשכנזי מצרפתית לעברית. הרב אשכנזי למד לימודי קודש בצד לימודי תלמוד, לימודי קבלה, ולימודים אקדמיים בחוגים לפילוסופיה ופסיכולוגיה. רוחב ההשכלה ניכרת בשיעורים המעמיקים וברוחב היריעה שנפרש על ידי הרב אשכנזי בנושאים השונים.
ב"מבוא לתורה" מוסבר כי סיפור התורה מסביר מהי משמעות ההיסטוריה האנושית ולאן מועדות פניה במימד הכלל אנושי ובמימד הפרטי. יש דרך יהודית, מסורת ייחודית של לימוד ושל חדירה לאמת של הכתוב, דרך שנמסרה במהלך שלושת אלפים שנה של לימוד מדוקדק, מתוך מסירות נפש, לימוד חי, והיא השתרשה בעומק נשמת היהודים.
הרב אשכנזי מנתח סוגיות כגון אמת ומציאות, טוב ורע, הצדק בין חוק ומוסר, המשפט, קדושה, מהי זהות יהודית, על לשון הקודש, מיהו האדם, מה משמעות הזוגיות והאחווה, מה משמעות התולדות המתוארות בתורה, ומה המטרה של כל זה. הוא מסביר את משמעות רצף הזמן, את ההבדל בין חווית הזמן הנמדד על פי השמש לתפיסת הזמן הירחית, ההבדל בין שינוי לבין חידוש.
הניתוח המעמיק והמרתק מספק נקודת מבט של פנימיות ותוכן, על פני צורה חיצונית מתעתעת. ביליתי שעות רבות ומענגות של חקירה לתוך נבכי הדברים, וגם אם לא בכל דבר הסכמתי או קיבלתי, הרי שללא ספק החכמתי מאד כתוצאה מקריאת ספר זה.
בכוונתי לחזור ולקרוא בספר זה שוב, ולהוסיף ללמוד מהאוצר הזה.
אביא כמה ציטוטים שיעוררו את התיאבון לקריאה ולימוד בספר זה:
"מהות קיומו של האדם היא התהוות מתמדת. הדעת היא המשלימה את האדם והיא המעניקה לו את כבודו כאדם."
"האדם אינו קיים אלא מתהווה. וזו הסיבה שהוא מצוי בתוך היסטוריה, בתוך סיפור. עליו לדעת ששלמותו נעוצה בחוסר שלמותו וכי אצילותו נובעת מן המאמץ להשלמה עצמית – מאמץ תמידי. מעיקרון זה נובע שוויון רוחני מוחלט בין כל בני האדם: בכל מדרגה שבה האדם נמצא בדרכו להשלמה, הוא אינו נשפט על פי מידת שלמותו אלא על פי המאמץ שהוא משקיע."

"האדם נברא מצומצם.. השלמתו של האדם הוא הזולת.."

אין תגובות: